Pętla While.
while (warunek)
{
instrukcje
}
Jak widać budowa dość prosta, no to przejdźmy do przykładów.
package petlawhile;
public class PetlaWhile {
public static void main(String[] args) {
int i=0;
while (i !=10)
{
System.out.println("Kocham Javę!");
System.out.println("Licznik wynosi: " + i;
i++;
}
}
}
Poniżej modyfikacja - krok inkrementacji jest zawarty wewnątrz warunku.
package petlawhile;
public class PetlaWhile {
public static void main(String[] args) {
int i=0;
while (i++ !=10)
{
System.out.println("Kocham Javę!");
System.out.println("Licznik wynosi: " + i;
}
}
}
Uwaga! tak prosty zabieg zmienił nam wyniki, wystarczy prześledzić wartość licznika.
Pętla do ... while.
Pętla ta jest podobna do poprzedniej. Zobaczmy więc jej konstrukcję:
do
{
instrukcje;
}
while (warunek);
Przykłady:
package petlawhile;
public class PetlaWhile {
public static void main(String[] args) {
int i=0;
do
{
System.out.println("Kocham Javę!");
System.out.println("Licznik wynosi: " + i);
i++;
}
while (i!=10);
}
}
Pętla foreach.
Umożliwia ona automatyczną iterację po zestawie obiektów, np. po elementach tablicy. Jest to pewna modyfikacja pętli for.
Konstrukcja:
for (typ val: zmienna)
{
instrukcje;
}
W każdym przejściu pętli for, wykonywane są operacje dla zmiennej podstawianej za val. Najlepszy przykład, w połączeniu z tablicami.
package petlaforeach;
public class PetlaForeach {
public static void main(String[] args) {
char tabela[] = {'K','o','c','h','a','m',' ','J','a','v','ę','!'};
for (char val: tabela)
{
System.out.println(val);
}
}
}
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz