poniedziałek, 30 czerwca 2014

Obiekty i klasy

W javie każdy obiekt to klasa. Jak na razie korzystałem tutaj tylko z jednej klasy o nazwie Main. Klasa definiuje ty obiektu, który jest przypisany do zmiennej, wyrażenia lub innego tworu (programistycznego). Specyfikuje on rodzaj wartości, które może przybierać ten typ.
Jeżeli typem zmiennej jest int, to może ona przybierać tylko pewne określone wartości całkowite, a więc mamy tu też pewne ograniczenie możliwych wartości. Klasa jest więc pewnego rodzaju planem, zgodnie z którym tworzymy obiekty. Te obiekty wykonują zadania lub przechowywać dane (informacje).
Załóżmy, że chcemy gdzieś w programie przechowywać dane o pikselach ekranu. Tworzymy więc klasę punkt, wedle której każdy punkt ma dwa parametry - współrzędne x i y. Będą to oczywiście zmienne typu int.
public class Punkt
{
   int x;
   int y;
}

Klasa składa się z pól i metod. Pola to zmienne, w których przechowujemy dane. Metody to kod mogący wykonywać operacje. Powyżej mamy dwa pola.

Zadeklarujmy teraz zmienną typu Punkt:

Punkt nowyPiksel;

Najpierw podaliśmy nazwę klasy a potem nazwę nowej zmiennej. Mamy tylko referencję do zmiennej typu Punkt i aby z niej móc korzystać musimy go utworzyć operatorem new.

Punkt nowyPiksel = new Punkt();

lub:

Punkt nowyPiksel;
nowyPunkt = new Punkt();

Ta druga metoda nieco jaśniej działa, ale jest dłuższa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz