środa, 24 lutego 2016

Tablice - wstęp

Czasami spotykamy się z sytuacją, w której musimy pracować na powiązanych ze sobą danych, które dodatkowo występują w jakichś grupach. W takich sytuacjach programiści korzystają z tablic.

Tablice to struktury pozwalające przechowywać wiele obiektów tego samego typu. Mogą być jedno- lub wielowymiarowe.

Ponieważ tablica przechowuje elementy tego samego typu, musimy go podać od razu w deklaracji. Oto kilka przykładów deklaracji tablic:

int[] TabCalkowita;
String[] TabLancuchowa;


Jak na razie jednak nie wiemy jaki jest rozmiar tablicy. Rozmiar ten podajemy dopiero po jej utworzeniu (deklaracja nie tworzy tablicy!):

tablica = new in[10];

Czy można to zrobić za jednym zamachem? Oczywiście!

int[] Tabela = new int[12];

Uwaga. Teraz rozmiaru już nie można zmieniać. Ustalamy to raz na zawsze. Nowa tablica składa się z komórek, które numerujemy od zera! To bardzo ważne. Numer komórki to jej indeks.

Możemy też do tablicy wpisać od razu jakieś wartości:

double[] pomiary = {1.2, 2.2, 33.3, 1.1};

Do każdego elementu tablicy można się odwołać, poprzez podanie jego indeksu:

pomiary[2] = 0;

Na takich elementach można przeprowadzać normalne operacje, np matematyczne.

Przykład użycia tablicy:

String[] planety= new String[8];
planety[0] = "Merkury";
planety[3] = "Mars";
planety[6] = "Uran";
planety[2] = "Ziemia";
System.out.println("Druga planeta: " + planety[1]);

Jaki będzie wynik?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz